Vitsippan upptäcker olika degar.

Vitsippebarnen har ett stort intresse för deg/lera och det har vi tagit tillvara på och det finns alltid någon form av deg/ lera att skapa med. Vi har använt oss av play-doh lera i olika färger och vi har även gjort en med kanel i och när vi gjorde den så blev barnens kommentar: ” Det luktar kanelbullar”.

Det luktar jättegott när barnen använder degen…….det luktar ständigt kanelbulle på Vitsippan!

Vi har även gjort trolldeg och i motsats till play-doh leran så är trolldegen en deg som man kan torka och sedan måla och dekorera med olika material. Det blev många fina alster. Den senaste degen vi gjort är en mördeg och äntligen har det blivit en deg som vi kan smaka på!!  Barnen gjorde gaffelkakor, vi rullade degen till en lång orm som sedan delades i bitar som rullades till små bollar och till sist så tryckte barnen med en gaffel på degbollen och det blev ett avtryck/mönster av gaffeln på kakan. Här upptäckte barnen att om man tryckte för hårt med gaffeln så gick kakan sönder, men då kunde man rulla en ny boll och prova igen för att få in känslan för hur hårt man kunde trycka gaffeln i kakan utan att den gick sönder.

Vi kommer att fortsätta att prova på olika sorters deg/lera framöver som tex deg som ska jäsa, lättlera, bikarbonats lera mm. Barnen får på så vis upptäcka och uppleva att deg/lera känns och ser olika ut samt att det finns många sorters degar/lera. Några går att äta, en del är mjuka andra lite hårdare, de innehåller olika sorters ingredienser etc.

Barnen har fått vara med och göra degen/leran och de har då fått se att olika ingredienser kan bli något annat när man blandar ihop de, vi har även fått in blandannat kommunikation, matematik (olika mått, antal, räkna), turtagning och samarbete när vi gjort deg.

Förskolan ska sträva efter att varje barn:

  • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
  • utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal 
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

img_0963

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *